Την έντονη αμφισβήτησή της προς τη θεμιτότητα των σκοπών του προωθούμενου θεσμού της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, που επεξεργάζεται ήδη εδώ και μια εβδομάδα το Υπουργείο Παιδείας, εκφράζει η πλειονότητα των εκπροσώπων της τοπικής εκπαιδευτικής κοινότητας στην Ημαθία.
Αυτό προκύπτει μέσα από το σχετικό ρεπορτάζ στο πλαίσιο του οποίου ζητήθηκε η γνώμη τόσο εκπροσώπων του συνδικαλιστικού χώρου των Εκπαιδευτικών της Ημαθίας, όσο και των Προϊσταμένων των δύο Διευθύνσεων Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης. Κανείς από τους δηλώσαντες δεν αμφισβήτησε την αξία της αξιολόγησης ως μέρους της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αρκεί να μην υπάρχουν μέσω αυτής υπολανθάνοντα κίνητρα αλλαγής του δημόσιου χαρακτήρα της Παιδείας και μεσοπρόθεσμη στοχοποίηση απολύσεων των εκπαιδευτικών.
Ωστόσο ο διάλογος του Υπουργείου με τις Ομοσπονδίες περίπου 150.000 εκπαιδευτικών των δημόσιων (ΟΛΜΕ και ΔΟΕ) και ιδιωτικών σχολείων (ΟΙΕΛΕ) έχει ήδη ανοίξει, ενόψει της κατάρτισης του σχεδίου αξιολόγησης, ενώ η λεγόμενη αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων βρίσκεται καθοδόν και αναμένεται να εφαρμοστεί ολοκληρωτικά από το Σεπτέμβριο.

ΤΙ ΘΑ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Σε γενικές γραμμές, τα ακριβή κριτήρια της αξιολόγησης των Εκπαιδευτικών, που αναμένεται να είναι γύρω στα 20, δεν έχουν δει ακόμα – επίσημα τουλάχιστον – το  φως της δημοσιότητας, πέραν του ότι, βάσει του καταρτιζόμενου σχεδίου, θα προβλέπεται η υποχρεωτική αξιολόγηση κάθε δύο ή τρία χρόνια (η άρνησή της θα αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα). Θα γίνεται από το διευθυντή της σχολικής μονάδας και τον σχολικό σύμβουλο. Θα αξιολογούνται η απόδοση του Εκπαιδευτικού στο διδακτικό έργο του, οι ικανότητες και ο επαγγελματισμός του. Οι πρωτοδιόριστοι θα περνούν διετή δοκιμαστική υπηρεσία, με τη σύνταξη δύο εκθέσεων αξιολόγησης. Ο Εκπαιδευτικός που αξιολογείται αρνητικά και δεν μονιμοποιείται μπορεί να επαναλάβει μία φορά τη διαδικασία την αμέσως επόμενη σχολική χρονιά και τέλος, ο αξιολογούμενος, εντός 10 ημερών, μετά τη γνωστοποίηση της έκθεσης αξιολόγησης μπορεί να ασκήσει ένσταση στο Συμβούλιο Αξιολόγησης.

ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΣΤΑ «Ε»

Για το θέμα μας μίλησαν οι κ.κ. Νίκος Μπέκης – Πρόεδρος ΕΛΜΕ Ημαθίας, Διονύσης Διαμαντόπουλος – Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Α/θμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας,  Ευθύμιος Φλιτούρης – Προϊστάμενος Διεύθυνσης Β/θμιας Εκπαίδευσης Ημαθίας, Γιάννης Μελιόπουλος Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Α/θμιας Εκπαίδευσης Βέροιας – Αλεξάνδρειας, Μιχάλης Γαλουζής Εκπαιδευτικός και Αντιπρόεδρος του Τμήματος Π.Ε. Ημαθίας της ΑΔΕΔΥ, όπως επίσης και ένας απλός (μη συνδικαλιστής) Εκπαιδευτικός της Β/θμιας, την ανωνυμία του οποίου διατηρούμε, κατόπιν επιθυμίας του.

 

ΝΙΚΟΣ ΜΠΕΚΗΣ: «ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ –  ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΓΙΑ ΝΑ ΑΠΟΛΥΘΕΙ ΚΟΣΜΟΣ;»
«…Δεν ξέρουμε κάτι συγκεκριμένο αυτή τη στιγμή. Αυτό όμως που φοβόμαστε δεν είναι αυτή καθαυτή η αξιολόγηση αλλά ότι αυτή θα γίνει εργαλείο για να απολυθεί κόσμος και να κατηγοριοποιηθούν τα σχολεία, βάζοντας σε αυτά ταμπέλες κι ανάλογα με αυτές, να μοιράζονται κονδύλια λιγότερα η περισσότερα…».

 

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: «ΩΡΙΜΗ Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΛΛΑ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ»

«…Το θέμα της αξιολόγησης, σύμφωνα με την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, έχει πάρει τετράμηνη παράταση. Ήδη ξεκινάει διάλογος σε κεντρικό επίπεδο με τις Ομοσπονδίες των Εκπαιδευτικών για να διαμορφωθεί το ακριβές πλαίσιο. Αυτό που μέχρι τώρα έχουμε εμείς στα χέρια μας είναι ότι από τον προσεχή Σεπτέμβριο θα εφαρμοστεί η αυτοαξιολόγηση του σχολείου, δηλαδή το κάθε σχολείο θα αξιολογεί την πορεία του, όχι του κάθε εκπαιδευτικού ξεχωριστά, αλλά της σχολικής μονάδας για το παραγόμενο εκπαιδευτικό έργο.

Αν κρίνω από την αυτοαξιολόγηση, είναι νομίζω θετική, για να κρίνω όμως την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου θα πρέπει να δούμε τα ακριβή κριτήρια που μπαίνουν. Είναι γενικότερα ώριμη η ιδέα της αξιολόγησης, αρκεί να στοχεύει στη βελτίωση και μόνο του εκπαιδευτικού έργου και να μην αποτελεί μέσο τιμωρίας του Εκπαιδευτικού αλλά κίνητρο και μέσο βελτίωσης των επιδόσεών του…».

 

ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΦΛΙΤΟΥΡΗΣ «ΕΠΙΒΕΒΛΗΜΕΝΗ Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ, ΑΛΛΑ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΙ;»

«…Ως θεσμός, η αξιολόγηση, είναι επιβεβλημένη, είναι απαραίτητη σε μια σχολική μονάδα αλλά ως προς τι; Σαφώς για τη βελτίωση της απόδοσης των Εκπαιδευτικών αλλά όχι για να στοχοποιήσουν απολύσεις. Ως προς το πρώτο συγκλίνω, αν υπάρχουν και διαπιστωθούν περιπτώσεις που Εκπαιδευτικοί υστερούν στο διδακτικό έργο, θα κληθούν να γίνουν καλύτεροι, να αναβαθμιστούν, μέσα από τη διαδικασία…».

 

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΕΛΙΟΠΟΥΛΟΣ: «ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ – ΑΝΟΙΓΜΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΣΤΗΝ…ΑΓΟΡΑ»

«…Οι πρόσφατες συναντήσεις του Υπουργού, εν μέσω προεκλογικής περιόδου, με τα Διοικητικά Συμβούλια των Ομοσπονδιών των Εκπαιδευτικών δείχνουν ότι τα πράγματα εξελίσσονται σε πολύ αρνητική τροχιά άμεσα.
Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να κατανοήσουν ότι το ζήτημα της αξιολόγησης τους δεν αφορά την έρευνα για να δούμε ποιος, ως εκπαιδευτικός, είναι καλός και άξιος, αλλά έχει σκοπό να ανοίξει ακόμη περισσότερο το σχολείο προς την «αγορά», προς τους χορηγούς, να προχωρήσει και να βαθύνει ακόμη περισσότερο η ιδιωτικοποίηση των σχολείων, να ανοίξει το δρόμο προς χιλιάδες απολύσεις.
Η αξιολόγηση έχει προχωρήσει στην πράξη ήδη με την αυτοαξιολόγηση των σχολείων. Όμως έτσι και αλλιώς οι εκπαιδευτικοί αξιολογούμαστε σε καθημερινή βάση σε σχέση με τις πραγματικές επιδόσεις μας. Εάν σήμερα υπάρχει Παιδεία και Εκπαίδευση, στο βαθμό που υπάρχει, οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στο φιλότιμο και τη συνεργασία των εκπαιδευτικών…».

 

ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΑΛΟΥΖΗΣ: «ΣΧΟΛΕΙΑ ΜΕ ΙΔΙΩΤΙΚΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ»
«…Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών εντάσσεται στα πλαίσια του νέου σχολείου της «αγοράς» που θέλουν να φτιάξουν. Στοχεύει στο να φτιαχτούν σχολεία με βάση τα πρότυπα που θέλει η Ε.Ε., με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια. Επίσης θα ανοίξει το δρόμο για να περάσουν τα σχολεία οριστικά στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, πράγμα που θα αλλάξει εντελώς και τα κριτήρια με βάση τα οποία θα γίνεται πλέον και η χρηματοδότηση τους…».

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ Β/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ: «ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΟΝΟ ΜΕ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ»

«…Όσο υπάρχει η κομματοκρατία στην Ελλάδα, τα μέτρα αξιολόγησης θα είναι κομματικά και προφανώς άδικα. Είμαι ενάντια σε μια τέτοιου τύπου αξιολόγηση. Αντίθετα αν γίνουν τα κριτήριά της καθαρά επιστημονικά τότε… καθαρός ουρανός αστραπές δεν φοβάται και σαφώς θα είμαι υπέρ. Δεν θεωρώ όμως την αξιολόγηση, έτσι όπως προωθείται από την παρούσα κυβέρνηση, ως έναν υγιή θεσμό.
Πιστεύω ότι η πολιτική του Υπουργείου, στην παρούσα φάση, έχει δόλιους στόχους, με κίνδυνο μακροπρόθεσμων απολύσεων, δυσλειτουργία των σχολικών μονάδων, υποχρηματοδοτήσεις κ.ο.κ…».

 

Κωστής Χαλάτσης