Στον ευρωπαϊκό μέσο όρο κινείται η συμπεριφορά του Έλληνα online καταναλωτή, όπως διαπιστώνει η ετήσια έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών που ολοκληρώθηκε πρόσφατα για το 2011. Αντικείμενο της έρευνας είναι η “καταγραφή της συνολικής αγοράς B-C ηλεκτρονικού εμπορίου και της συμπεριφοράς των Ελλήνων online καταναλωτών”.

Παρά τις σταθεροποιητικές τάσεις στο δεύτερο εξάμηνο, οι συνολικές αγορές για προϊόντα και υπηρεσίες των Ελλήνων καταναλωτών διακυμάνθηκαν το 2011 στα €1,7 δισ. σημειώνοντας αύξηση 30% σε σχέση με το 2010. Αυτή την στιγμή 1,5 εκ. online Έλληνες καταναλωτές αγοράζουν κατά μέσο όρο 15 φορές / χρόνο από το Internet, ξοδεύοντας €1.150 / χρόνο, εκ των οποίων τα 2/3 κατευθύνονται σε ελληνικά sites. Ο αριθμός και η αξία αγορών των Ελλήνων online καταναλωτών είναι πλέον στους Ευρωπαϊκούς μέσους όρους.
Online αγορές: Ποικιλία προϊόντων και υπηρεσιών
Η ποικιλία και η πυκνότητα των online αγορών το 2011 αυξήθηκε σημαντικά, ενώ τα best-sellers παραμένουν οι H/Y, ηλεκτρονικά είδη, εισιτήρια ταξιδιών, κρατήσεις ξενοδοχείων, είδη σπιτιού και βιβλία. Παρ’ όλα αυτά οι κατηγορίες που είχαν την μεγαλύτερη αύξηση το 2011 ήταν το έτοιμο φαγητό, καλλυντικά / προσωπική φροντίδα, κοσμήματα/ ωρολόγια, προϊόντα σούπερ μάρκετ. Υπάρχει επίσης σημαντική αύξηση χρήσης και των αγορών από τα sites ημερησίων προσφορών που για το πρώτο εξάμηνο του 2011 εκπροσώπησαν πλέον το 20% των συνολικών online αγορών.
Άλλες δημοφιλείς διαδικτυακές συναλλαγές των online αγοραστών
Ενδιαφέρον είναι και το γεγονός ότι πέρα από τις κλασικές αγορές, οι Έλληνες online καταναλωτές εμπλέκονται ενεργά και σε άλλες ηλεκτρονικές συναλλαγές, αφού τα 2/3 πλέον εκπληρώνουν τις τραπεζικές συναλλαγές και πληρωμές λογαριασμών ηλεκτρονικά. Επίσης το 1/3 προσπαθεί να διαχειρισθεί ηλεκτρονικά θέματα ενοικίασης και αγοράς / πώλησης ακινήτων, ενώ πολύ ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι νέες τάσεις, καθώς το 1/4 πλέον προσπαθεί να βρει ασφάλειες μέσω του Internet, ενώ τα ίδια ποσοστά online καταναλωτών παίζουν ηλεκτρονικά τυχερά παιχνίδια και στοιχήματα.
Ένα ηλεκτρονικό κατάστημα το εμπιστεύομαι και με κερδίζει ως πελάτη όταν …
Η ωριμότητα πλέον των online Ελλήνων καταναλωτών διαφαίνεται και από το γεγονός ότι οι βασικοί πλέον παράγοντες εμπιστοσύνης για αγορές από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα είναι η εξυπηρέτηση όταν αγοράζουν και μετά (59%), οι ξεκάθαροι όροι χρήσης (59%), ενώ η ευχρηστία / καλοσχεδιασμένο site από την πρώτη θέση το 2010 βρίσκεται πλέον στην τρίτη (με 50%). Ενδιαφέροντες παράγοντες είναι “καλές κριτικές σε blogs / forums” (38%) και “πιστοποίηση από ανεξάρτητο φορέα” (37%). Παρ’ όλα αυτά παραμένει ισχυρή η διάθεση για χαμηλές τιμές, αφού το 25% θα αγόραζε από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα ακόμα και αν δεν κάλυπτε κάποια από τα παραπάνω κριτήρια αν είχε χαμηλές τιμές και καλές προσφορές.
Λόγοι για τους οποίους δεν πραγματοποιούνται online αγορές
Οι βασικοί λόγοι για μια αγορά online των Ελλήνων χρηστών Internet είναι η έλλειψη πιστωτικής κάρτας και η έλλειψη εμπιστοσύνης στις ηλεκτρονικές αγορές καθώς και ο φόβος παράνομης χρήσης προσωπικών δεδομένων. Σίγουρα η εμπιστοσύνη χτίζεται σταδιακά για αυτό και η έρευνα καταγράφει ότι 1 στους 5 Έλληνες χρήστες του Internet που δεν κάνουν τώρα online αγορές θα ξεκινήσουν να κάνουν τέτοιες αγορές μέσα στο 2012.