Όπως λέει ο Σερ Τόμας Μπράουνι «Τα πάντα άρχισαν με τάξη, έτσι θα τελειώσουν κι έτσι θα ξαναρχίσουν, σύμφωνα με την επιταγή της τάξης και τα μυστικά μαθηματικά της πολιτείας του ουρανού».
Αν οι λαοί του κόσμου δημιούργησαν 6000 περίπου γλώσσες για να μιλούν και να αφουγκράζονται τον κόσμο και την ψυχή τους, τότε η αρχή του κόσμου γέννησε και δημιούργησε τη Μουσική.
Η Μουσική είναι τέχνη και επιστήμη κι η γλώσσα της είναι παγκόσμια και ενωτική. Υπερβαίνει τις εθνικές, πολιτιστικές, πολιτισμικές, κοινωνικές και οικονομικές διαφορές.
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Μουσικής, μια γιορτή του θεάματος της αιώνιας κίνησης της τροχιάς των κόσμων πάνω στους δρόμους του ουρανού, μας παρέχεται, μοναδική ίσως ευκαιρία, για ένα αφιέρωμα στον μεγάλο Έλληνα μουσουργό Βαγγέλη Παπαθανασίου, που βρίσκεται κατά κοινή ομολογία, στην παγκόσμια μουσική πρωτοπορία του αιώνα μας.
Καθώς επίσης και στο «Ίδρυμα Ερευνών, Μουσικής, Τεχνών και Επιστημών Ευαγγέλου Παπαθανασίου», που αποτελεί πολυσήμαντο εγχείρημα για την αναβάθμιση της μουσικής, πνευματικής και πολιτιστικής δημιουργίας της εποχής μας.
Η σύσταση του Ιδρύματος Ερευνών, Μουσικής, Τεχνών και Επιστημών Ευαγγέλου Παπαθανασίου συγκροτεί την πρώτη Μουσική Κιβωτό στην Ελλάδα, όπου η Μουσική διευρύνει, βολιδοσκοπεί, ανακαλύπτει, χειραφετεί, απελευθερώνει και τελειοποιεί τη δημιουργική της εξέλιξη σαν μια πνευματική δύναμη με αέναη διάθεση για κατακτήσεις.
Το Ίδρυμα αυτό, όπως λεπτομερώς αναφέρεται στον Οργανισμό του, καινοτομεί με την υιοθέτηση πρότυπων ερευνητικών διαδικασιών, υψηλής ποιότητας και πρωτοποριακής μεθοδολογίας για τον συσχετισμό της Μουσικής και των άλλων Τεχνών με τις Επιστήμες, τον Λόγο και την Φιλοσοφία, ενώ στοχεύει στην επαλήθευση – διασταύρωση της υπάρχουσας αλληλουχίας μεταξύ Τεχνών και Επιστημών.
Επεξεργάζεται και χρηματοδοτεί νέες πρωτότυπες, ερευνητικές θεωρίες, οι οποίες θα προάγουν την επιστημονική γνώση και την τεχνολογική ανάπτυξη και παράλληλα θα προωθούν την εμβάθυνση της Μουσικής.
Το Ίδρυμα προσανατολισμένο προς την αδιάσπαστη οργανική ενότητα και συνέχεια του σύγχρονου νεοελληνικού με τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό, επιδιώκει την μελέτη, έρευνα, διάσωση και προώθηση της Ελληνικής Μουσικής από τους αρχαιότατους χρόνους μέχρι σήμερα, καθώς και την καταγραφή και διαφύλαξη των δημιουργημάτων της. Δηλαδή επιδιώκει την εγγραφή του τέλειου κύκλου της ελληνικής μουσικής, τέχνης και επιστήμης, μέσα στον χώρο και χρόνο που κατοικούμε.

Αποσκοπεί στην προστασία, διάσωση, διαφύλαξη και ανάδειξη του οικουμενικού πολιτιστικού πλούτου καθώς και της ελληνικής πολιτιστικής, άϋλης και υλικής, κληρονομιάς.
Διασώζει, περισυλλέγει και αναπαράγει τα μουσικά όργανα του ελληνικού λαού αλλά και των άλλων λαών της γης ενώ αναδεικνύει την άμεση και ουσιαστική σχέση της κατασκευής των μουσικών οργάνων με τις Επιστήμες και τις Τέχνες και μελετά και ερευνά για την κατασκευή νέων μουσικών οργάνων και την βελτίωση των υπαρχόντων.
Σκοπεί στην έκδοση και κυκλοφορία μουσικών συνθέσεων, συμπεριλαμβανομένου και του μουσικού έργου του ιδρυτού του, πολυβραβευμένου Βαγγέλη Παπαθανασίου με οποιοδήποτε μέσο υπάρχει ή θα εφευρεθεί.
Συμβάλλει αποφασιστικά στην προώθηση και αναβάθμιση της μουσικής παιδείας στη Ελλάδα και της διεθνούς προβολής της τόσο δια του διεθνούς καταξιωμένου έργου του ιδρυτού του όσο και δια της παγκοσμίου κύρους και φήμης προσωπικότητας του.

Από τα σημαντικότερα, που έχει να προσφέρει η νεότερη Ελλάδα στον τομέα της Μουσικής Τέχνης και Επιστήμης είναι η σύγχρονη πρωτοποριακή μουσική της παραγωγή, που αποτελεί και μία από τις πιο ενδιαφέρουσες συμβολές στον Πολιτισμό μας. Μια δημιουργία που κατέχει κορυφαία θέση στην παγκόσμια πρωτοπορία και έχει σημαδέψει και προωθήσει την πορεία της Μουσικής του 20ου και του 21ου αιώνα είναι του εμπνευσμένου Έλληνα μουσουργού Βαγγέλη Παπαθανασίου. Έλληνα όχι μόνον στην καταγωγή αλλά κυρίως στην σχέση του με το ελληνικό πνεύμα, των αρχαίων περισσότερο, όπως αποδεικνύει η θεμελίωση του έργου του πάνω στις φιλοσοφικές και μαθηματικές αρχές τους.
Όσον αφορά το θέμα της επιστημονικής μελέτης η Ελληνική Μουσική αξιώνεται, στο πρόσωπο του Βαγγέλη Παπαθανασίου, να γνωρίσει και τον συστηματικό μελετητή της, που θα προχωρήσει πέρα από τις μεμονωμένες καταγραφές και παρατηρήσεις, στην ευρεία συλλογή και καταγραφή όλων των ρυθμών και μοτίβων της, θα ανιχνεύσει τις πηγές της και θα επιχειρήσει με επιστημονική μέθοδο την λύση των ποικίλων προβλημάτων της. Ζήτημα εξαιρετικά πολύπλοκο που απαιτεί μεγάλα οικονομικά μέσα και ιδιότυπο επιστημονικό εξοπλισμό.
Πρώτα από όλα όμως απαιτείται να υπάρχει κι εδώ υπάρχει με απόλυτο τρόπο, ο συναισθηματικός δεσμός του ερευνητού με το αντικείμενο των ερευνών του και κατόπιν η ιστορική, φιλολογική και φιλοσοφική γνώση που θα εμπλουτιστεί από την αρχαιολογική έρευνα και θα εξασφαλίσει την ασφαλή αναζήτηση των πηγών καθώς και την σωστή εκμετάλλευσή και αξιοποίησή τους.
Ο μεγάλος Δάσκαλος Βαγγέλης Παπαθανασίου εμπνέεται και πραγματοποιεί ένα είδος δευτεροβάθμιας ελληνικής συνδημιουργίας του κόσμου, χτίζοντας και διαμορφώνοντας τον χρόνο και τον χώρο, την διάρκεια και την κίνηση, την σιωπή και τον ήχο και γενναιόδωρα μας τα χαρίζει πειθαρχημένα, εξιδανικευμένα, πνευματοποιημένα και μεταμορφωμένα σαν από θαύμα.

Βαγγέλη Παπαθανασίου σε ευχαριστούμε.

Θούλη – Χρυσάνθη Σιδηροπούλου