«Ολοκληρωμένο Σχέδιο Αναβάθμισης Αστικού Τοπίου στη Βέροια».  Με αυτόν τον βαρύγδουπο τίτλο η παρούσα Δημοτική Αρχή θέλησε να δώσει νόημα και ουσία στο ανύπαρκτο έργο της των προηγουμένων ετών, και να «σφραγίσει» το διαλυτικό πέρασμά της από το Δήμο.  Κάνοντας «μπότοξ» στο κέντρο της πόλης με απρόβλεπτες συνέπειες για τη λειτουργία της, και με αφάνταστες ταλαιπωρίες για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της.

Μπορεί το «μπότοξ» να τσιτώνει την εμφάνιση, να δίνει σ’ όσους το επιχειρούν μια εικόνα πρόσκαιρης «ομορφιάς», όμως τα σημάδια της επέμβασης αργά ή γρήγορα αποκαλύπτονται και είναι δυστυχώς οδυνηρά.

Οδυνηρά θα είναι και τα προβλήματα που θ’ αντιμετωπίσουν όχι μόνο οι κάτοικοι και οι καταστηματάρχες της περιοχής επέμβασης, αλλά και όλοι οι κάτοικοι της πόλης και του ευρύτερου Δήμου, γιατί την συγκεκριμένη περιοχή την επισκέπτεται το σύνολο σχεδόν των συνδημοτών μας.

Πώς όμως εκτυλίχθηκε αυτή η ιστορία, και πώς φθάσαμε σήμερα «στο παρά πέντε» της υλοποίησης ενός έργου άχρηστου και ανώφελου για την πόλη;

Στις 22 Μαρτίου του σωτήριου προεκλογικού έτους 2010, η κ. Δήμαρχος εισάγει ασθμαίνοντας (γιατί θα έχανε την προθεσμία) θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο, για έγκριση ανάθεσης ερευνητικού προγράμματος στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), με τίτλο «Ολοκληρωμένο Σχέδιο Αναβάθμισης Αστικού Τοπίου στη Βέροια», και με την υπ’ αριθ. 180/2010 κατά πλειοψηφία απόφαση αναθέτει την εκπόνηση του προγράμματος στην Καθηγήτρια κ. Τζιμοπούλου.

Ως Αξιωματική Αντιπολίτευση διαφωνήσαμε με την παραπάνω πρόταση, γιατί πιστεύαμε ότι μια τέτοια μελέτη έπρεπε να ανατεθεί με διαγωνισμό και όχι με την μέθοδο ουσιαστικά της απ’ ευθείας ανάθεσης στο ΑΠΘ.

Στις 14 Απριλίου 2010, σε 20 μέρες δηλαδή, η μελετητική ομάδα παρουσίασε το ερευνητικό πρόγραμμα (μελέτη) στο Δημοτικό Συμβούλιο, και αυτό με την υπ’ αριθ. 253/2010 κατά πλειοψηφία απόφαση ενέκρινε τη μελέτη και την υποβολή της στο ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας.

Και πάλι ως Αντιπολίτευση διαφωνήσαμε.  Αναλυτικά η διαφωνία μας καταγράφεται στα πρακτικά του Δημοτικού Συμβουλίου, ενδεικτικά όμως αναφέρω την προχειρότητα και το σύντομο (20 μέρες) της εκπόνησης της μελέτης, την περιοχή της παρέμβασης, τις επεμβάσεις που προβλέπονται, αλλά κυρίως την έλλειψη της κυκλοφοριακής μελέτης.

Δεν γνωρίζω πόσο ενημερωμένοι είναι οι κάτοικοι της πόλης για το υπό εκτέλεση έργο.

Δεν γνωρίζω ποια επικοινωνιακή πολιτική θα εφαρμόσει η Δημοτική Αρχή και πόσα ψευδοδιλήμματα θα θέσει για την υλοποίηση του έργου.

Είμαι σίγουρος όμως ότι αυτό το έργο μόνο ζημιά θα κάνει στην πόλη, γι΄ αυτό και θα προσπαθήσω, όσο πιο απλά γίνεται, να εκθέσω την άποψή μου, που -πολύ φοβάμαι- είναι και η επικρατούσα, τουλάχιστον στους κατοίκους της περιοχής.

Η όλη επέμβαση γίνεται στις οδούς Εληάς, Ανοίξεως, Βενιζέλου, Μ. Αλεξάνδρου, Τρεμπεσίνας, Ανθέων, και στα πάρκα Εληάς, Κόρακα, Αγ. Αντωνίου.

Γίνεται μείωση του πλάτους των δρόμων ως εξής:

Ανοίξεως                από12 μ.     σε6,50 μ.

Βενιζέλου               από10 μ.    σε6,50 μ.

Εληάς                    από9 μ.       σε6,50 μ.

Μ. Αλεξάνδρου       από7 μ.       σε3 μ.

Τρεμπεσίνας           από12 μ.    σε3,5 μ.

Ανθέων                  από5,5 μ.   σε3 μ.

Γίνεται κατάργηση περισσότερων από 300 θέσεων στάθμευσης, και προβλέπονται μόνον οι παρακάτω θέσεις στάθμευσης:

Ανοίξεως                94 θέσεις

Βενιζέλου               44 θέσεις και 6 θέσεις TAXI

Τρεμπεσίνας           88 θέσεις

Μ. Αλεξάνδρου       47 θέσεις

Ανθέων                  27 θέσεις

Σκέφθηκε άραγε κανείς από τους εμπνευστές του έργου, πού θα παρκάρουν όλ’ αυτά τα αυτοκίνητα, όταν είναι ήδη γνωστό ότι από το κέντρο της πόλης λείπουν πάνω από 600 θέσεις στάθμευσης (σύμφωνα με την παλαιότερη μελέτη Καρατζά);

Ποιος θα αναλάβει επίσης την ευθύνη ν’ απαντήσει και στα παρακάτω ερωτήματα, για την ενημέρωση των κατοίκων:

1> Οι επεμβάσεις που γίνονται στην περιοχή αποτελούν ή όχι τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου της πόλης;  Αν ναι, πότε έγινε αυτή η τροποποίηση και με ποια απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου εγκρίθηκε;

2> Η μείωση του πλάτους των δρόμων και η κατάργηση θέσεων στάθμευσης αποτελεί αντικείμενο κυκλοφοριακής μελέτης;  Αν ναι, πότε εκπονήθηκε αυτή η μελέτη και από ποιο όργανο του Δήμου εγκρίθηκε;

3> Το πλάτος των πεζοδρομίων καθορίζεται από το νόμο.  Έγινε η προβλεπόμενη διαδικασία, και από ποιο όργανο του Δήμου εγκρίθηκε;

4> Ο καθορισμός πιάτσας TAXI και ο αριθμός των θέσεων από ποιο όργανο προτάθηκε και από ποιο όργανο αποφασίστηκε και εγκρίθηκε;  Συμφώνησε το Σωματείο των TAXI με τον δραστικό περιορισμό των θέσεων;

5> Πώς αντιμετωπίζεται η όλη παρέμβαση στο τρίγωνο Εληάς – Βενιζέλου – Μητροπόλεως, σε σχέση με την κυκλοφορία στην οδό Μητροπόλεως;  Ποια η άποψη των (κάποτε λαλίστατων – και πρωτεργατών της «κίνησης πολιτών για τη Μητροπόλεως») ειδικών συνεργατών της κ. Δημάρχου;  Μήπως, έστω και δια της τεθλασμένης του Βουκουρεστίου, προσφύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας για ακύρωση του έργου;  Ή μήπως η σημερινή έμμισθη σχέση τους με το Δήμο δεν τους επιτρέπει τέτοιες «κινήσεις»;

6> Γιατί δεν συμπεριλαμβάνεται και η οδός Μητροπόλεως στην περιοχή παρέμβασης;  Έως πότε θα κρύβονται η κ. Δήμαρχος και οι συνοδοιπόροι της «κίνησής» της;

Ας κρίνουν άλλοι πιο ειδικοί στην αισθητική τις υπόλοιπες «επεμβάσεις», των στολιδιών, των επιχρισμάτων, της αντικατάστασης των πλακιδίων και των κρασπέδων, της φύτευσης πρασίνου, χλόης και διαφόρων δενδρυλλίων, που συμπληρώνουν το μεγαλόπνοο «ολοκληρωμένο» έργο της ανάπτυξης της πόλης, -το έργο των 10,5 εκατομμυρίων ευρώ!!!

Αν μείνουμε μόνον στο επίπεδο της καθημερινής λειτουργίας της πόλης, (λειτουργίας που αναμφίβολα θα επιδεινωθεί δραματικά, τόσο κατά τη μακρά περίοδο υλοποίησης του έργου, όσο και αμέσως μετά), τότε πρέπει να αναρωτηθούμε αν ο Δήμος μας αξιοποιεί κατά τον επωφελέστερο τρόπο αυτό το Πρόγραμμα.

Ένα Πρόγραμμα που χρηματοδοτεί γενναία αστικές αναπλάσεις και όχι βιαστικές πλαστικές επεμβάσεις («μπότοξ»).

Ένα Πρόγραμμα που θα μπορούσε και θα έπρεπε να κατευθυνθεί στην ανάπλαση της κοίτης του Τριποτάμου, που διασχίζει την πόλη.

Αλλά που, απ’ ό,τι φαίνεται χαραμίζεται κι αυτό (όπως και τόσα άλλα) από τις ελλείψεις και τις αδυναμίες της πιο ανίκανης Δημοτικής Αρχής που είχε ποτέ αυτός ο τόπος.

 

Χρήστος Σκουμπόπουλος

τ. Δήμαρχος Βέροιας