H προπαγάνδα χρησιμοποιεί πολλές τεχνικές για να πετύχει το σκοπό της, πολλές από τις οποίες είναι κοινές με αυτές των fake news. Επιγραμματικά μερικές:

  • Ad hominem (λατινική φράση που σημαίνει επιτίθεμαι στο πρόσωπο κι όχι στα επιχειρήματά του).
  • Ad nauseam & Επανάληψη (Λέγε λέγε στο τέλος θα τυπωθεί σαν αλήθεια)
  • Επίκληση στον φόβο
  • Έκκληση στην προκατάληψη
  • Πλάνη Άσπρου-Μαύρου (λέγε ρε, είσαι μαζί ή εναντίον μας;)
  • Cherry picking ή Επιλεκτική αλήθεια
  • Αποσπάσματα εκτός πλαισίου
  • Κόκκινη ρέγκα (Red herring) μορφή επιχειρηματολογίας για να μετατοπίσει την προσοχή από ένα σημαντικό θέμα
  • Δαιμονοποίηση του εχθρού
  • Υπερβολές
  • Ανακολουθία
  • Ψευδείς κατηγορίες
  • Φόβος, αβεβαιότητα και αμφιβολία
  • Αποδιοπομπαίος τράγος (ο βολικός Κακός Άλλος για να φύγει η ενοχή από τους υπεύθυνους)
  • Μισή αλήθεια
  • Συναισθηματικά φορτισμένη γλώσσα
  • Ψέματα κι εξαπάτηση
  • Συσκότιση, εσκεμμένη ασάφεια, σύγχυση
  • Υπεραπλούστευση
  • Μεγαλοποίηση αρνητικών (Catastrophizing)
  • Επίκληση στην άγνοια (ο ισχυρισμός που δεν έχει αποδειχτεί λανθασμένος πρέπει να είναι σωστός και τανάπαλιν)
  • Δυσφήμιση
  • Ερώτηση χωρίς νόημα
  • Ολισθηρή πλαγιά ή κλίση. (ή όπως έλεγε η Αλεξίου “Όταν παίρνω φόρα, φόρα κατηφόρα κι ο Θεός ο ίδιος δε με σταματά”. Σου λένε αν κάνεις το χ, που είναι απλό, αυτό μπορεί να σε πάει στο ψ κι απο κει στο ζ που είναι καταστροφή. Κάτι σαν ντόμινο -αναπόδεικτο βέβαια)
  • Reductio ad Hitlerum (“εις Χίτλερ απαγωγή” – πετάς ένα άντε ρε φασίστα και τέλειωσες)
  • Συνθήματα (σλόγκαν που περιλαμβάνουν ταμπέλες και στερεότυπα)
  • Υπερφόρτωση πληροφοριών (σε βάρος πάντα της ποιότητας)
  • Αχυράνθρωπος (strawman argument)
  • Γουαταμπαουτισμός (Whataboutism). Ναι… αλλά… Όταν κάποιος αντιτείνει άσχετο επιχείρημα με το συζητούμενο θέμα (πχ λες κάτι για τη Ρωσία και σου ανταπαντά, ναι αλλά… η Σερβία, το Ιράκ, η Υεμένη, τα παιδιά που πεθαίνουν στην Αφρική)

ΥΓ Ως καταναλωτές πληροφοριών πρέπει σήμερα (και πάντα) να είμαστε πολύ εκπαιδευμένοι για να μπορέσουμε (ει δυνατόν) να αποφύγουμε την προπαγάνδα.

Πηγή: σελ.43-44 του βιβλίου του Γιώργου Γιώτη HOAX- Οδηγός επιβίωσης στην εποχή της παραπληροφόρησης εκδόσεις Θύραθεν